Pentru cei care se definesc prin cuvintele"Political junkie" şi pentru pasionaţii de campaniile electorale, cartea lui Joe Trippi e o lectură obligatorie.
Consultant politic cu peste 100 de campanii electoralela activ, Joe Trippi a atras atenţia presei şi a opiniei publice în campania din 2004 pentru alegerile prezidenţiale din S.U.A., când a activat ca manager de campanie pentru candidatul democrat la preşedinţie Howard Dean.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Trippi
Trippi e deschizătorul de drumuri pentru ceea ce a însemnat utilizarea Internetului ca instrument principal de comunicare în campania electorală. Metodele folosite de campania lui Dean în 2004, îmbunătăţite de noile mijloace devenite disponibile ulterior au dus la propulsarea candidatului Barack Obama la preşedinţia S.U.A. în 2008.
Cartea e o lectură fascinantă, prin modul în care combină fapte şi emoţii trăite de autor de-a lungul experienţei sale ca manager de campanie a lui Dean şi nu numai cu tehnici de campanie care au schimbat pentru totdeauna modul în care se va face campanie politică: bottom up/open source, networking şi blogging. Dacă va întrebaţi ce lipseşte ca fotografia să fie completă, răspunsul natural e "social media". Motivul? Facebook şi YouTube nu existau la data respectivă, iar MySpace se lansase de doar câteva luni. Uimitor, când ne gândim că e vorba de doar 7 ani în urmă, ci nu de Evul Mediu. Poate doar Evul Mediu al Internetului.
Trippi şi stafful de campanie au folosit mijloacele disponibile la momentul respectiv: MeetUp.com şi blogurile. MeetUp este un website unde cei cu diferite hobby-uri sau cauze pe care la susţin au ocazia să întâlnească persoane cu preocupări similare. Grupurile stabilesc întâlniri periodice, unde discută pe marginea subiectelor de interes comun. Reţeaua de susţinători ai lui Dean s-a dezvoltat în numai câteva luni de la 432 la 190.000 de membri. Incurajatati de succesul MeetUp, Trippi şi stafful de campanie au creat un MeetUp paralel:GetLocal, care a ajuns la rândul său să adune 170.000 de membri.Numerele respective par ridicole în zilele noastre, când pagina de Facebook a artistei Lady Gaga adună peste 25 de milioane de fani, dar în anul 2003 reprezentau un fenomen fără precedent. Comparaţia e cât se poate de bună în a releva potenţialul fantastic al Internetului şi în special al website-urilor de socializare, al căror număr de utilizatori creşte exponenţial de la un an la altul.
Stafful de campanie nu a folosit comunităţile on-line doar pentru a-şi face public mesajul politic, dar a devenit sursa principală de finanţare a campaniei prezidenţiale pentru Howard Dean. Startegia echipei Dean a fost următoarea: sute de mii de donaţii a câte 20, 50 sau o sută de dolari vor totaliza mai mult decât cine pompoase pentru donorii cu dare de mână, unde participarea se onorează cu contribuţii de la 2.000 de dolari în sus. Mai ales când numărul celor dispuşi să contribuie cu sumele respective e limitat şi majoritatea lor erau deja susţinători ai adversarilor lui Dean-John Kerry şi John Edwards. Tactica s-a dovedit strălucită, totalul donaţiilor pentru Howard Dean ajungând la 50 de milioane de dolari la sfârşitul campaniei.
http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Dean#Fundraising
Open source, bottom up: Trippi a dat dovadă de inteligenţă şi vizionarism în folosirea ideilor venite de la simpatizanţii lui Dean. Aceştia au jucat un rol activ în crearea şi îmbunătăţirea mesajelor campaniei.Aflat în pană de idei în anumite situaţii, Joe nu avea decât să lanseze o întrebare către comunitatea on-line, feed-back-ul fiind aproape instantaneu.
Ceea ce ar fi putut însemna cea mai mare surpriză din istoria alegerile prezidenţiale americane s-a încheiat pe 19 ianuarie 2004, ziua în care au avut loc Caucasul pentru nominalizarea candidatuldui democrat la prezidenţiale în statul Iowa. Discursul care de obicei recunoaşte meritele învingătorului(Dean ieşise al treilea în cursa din Iowa, fiind depăşit de John Kerry şi John Edwards ) a luat o turnură surprinzătoare: candidatul Dean, entuziasmat de suporterii de care era înconjurat, a început să înşire statele pe care urma să le câştige în drumul spre Casa Albă, într-un discurs presărat cu ceea ce avea să rămână cunoscut drept "Dean scream". Pentru a înţelege mai bine ce s-a întâmplat, iată clipul discursului din acea seară:
Clipul, difuzat de toate televiziunile de nenumărate ori, a însemnat începutul sfârşitului pentru Howard Dean. Gafa respectivă, laolaltă cu altele făcute pe parcursul campaniei de candidatul aflat la prima sa campanie majoră au blocat drumul acestuia către nominalizarea din partea Partidului Democrat.
Deşi candidatul său n-a câştigat, Joe Trippi a reuşit să revolutioneze modul în care se va face campanie electorală pentru totdeauna. 4 ani mai traziu, folosind puterea Internetului aflat în era Social Media, Barack Obama ajungea preşedintele S.U.A.
Ce va urma. Social media e un fenomen care se extinde cu o putere virală, iar cei care nu sunt pregătiţi pentru această revoultie vor avea soarta celor care încearcă să se împotrivească unui Tsunami cu mâinile goale. Trăim timpuri exponenţiale:
Revoluţia a început! Nu deschideţi televizoarele, de data asta nu veţi găsi nimic acolo.
Povestea lui Joe Trippi in propriile sale cuvine, aici: http://joetrippi.com/blog/
Găsiţi cartea lui Trippi aici: http://tiny.cc/c2y3b.
2 comments:
2004... oho... Online-ul Ro era încă în Cretacic, Jurasic... whatever... :)))
In America era in Comuna Primitiva. Cand te gandesti ca vorbim de 6 ani in urma ca de alta epoca...
Post a Comment